Regionerna arbetar för att utifrån lokala behov och förhållanden skapa en god och hållbar tillgänglighet i vården. SKR stödjer regionerna genom flera olika projekt med syfte att förbättra tillgängligheten.
Regeringen och SKR har beslutat om ett tillägg till överenskommelsen Ökad tillgänglighet i hälso- och sjukvården 2020. Tillägget innebär bland annat att regionerna inte behöver uppfylla flertalet prestationskrav för att få del av kömiljarderna 2020.
Tilläggsöverenskommelse ökad tillgänglighet i hälso- och sjukvården
Tillgängligheten i hälso- och sjukvården behöver bli bättre och framför allt behöver människor kunna lita på och känna sig trygga i att vården är tillgänglig när behoven uppstår hos den enskilde. En del i arbetet är den överenskommelse SKR och staten har träffat om en ökad tillgänglighet i hälso- och sjukvården 2020. Överenskommelsen inriktas på långsiktighet, förbättringar och en bredare uppföljning, som omfattar fler delar av vårdkedjan.
Totalt omfattar överenskommelsen 2 896 miljoner kronor till regionerna samt 10 miljoner kronor till SKR.
Överenskommelse om en ökad tillgänglighet
Under 2020 jobbar SKR med att:
Vårdgarantin innebär att vård ska erbjudas inom en viss tid. Det är en lagstadgad rättighet som anger inom vilka tidsgränser vård ska erbjudas, efter att beslut om vård har fattats.
Vårdgarantin, en del av hälso- och sjukvårdslagen, Väntetider i vården
SKR förvaltar en nationell väntetidsdatabas, dit regionerna rapporterar sina mått på uppföljning av aktiviteter för att minska väntetiderna och ge vård inom vårdgarantin Den inrapporterade datan återkopplas till regionerna i form av olika sammanställningar och rapporter, som utgör ett underlag för olika förbättringsarbeten inom vården.
Via webbplatsen Väntetider i vården är siffrorna också publika och kan följas av profession och invånare. Under 2020 kommer en förstudie att göras för att se hur vårdens tillgänglighet kan speglas även på 1177.se.
Titta först på våra frågor och svar som finns här på webbplatsen.
Tack för att du hjälper oss!